Vad är på gång i mitt liv?

Det var ett tag sen jag skrev ett personligt inlägg, eller hur? Mycket har kommit i vägen, men också för att jag helt enkelt inte alltid vet vad jag ska berätta. Jag tänker på en person som säger att denne inte har levt ett särskilt spännande liv.
Och så börjar personen prata om sitt liv, och åhöraren kan inte sluta lyssna.

Jag är nästan en färdig kock! Om allting går enligt planerna så blir jag utexaminerad från Optima i sommar med kockpapper i högsta hugg. Jag känner mig inte ändå som en ”bra” kock. Jag hade bilden av att en kock som är färsk från optima vet allt som finns att veta inom matlagning och kan i princip tillreda vad för slags mat som helst. Och jag är fortfarande väldigt förlorad på många maträtter och sätt att tillreda dem på.
Men jag hoppas att det kommer sen med arbetserfarenhet.

Jag skriver! Nu för stunden håller jag på med Camp Nanowrimo 2020 och arbetar på mitt tionde (!) stora skrivprojekt. Det är en saga inspirerad av min förkärlek för keltiska och fornnordiska myter. Jag tror att min ursprungstanke var att gå tillbaka till källan och inte skriva en fantasyberättelse, utan en saga. Min berättelse börjar till och med med den klassiska frasen ”Det var en gång…” Det går som det går, jag har en liten jobbig period nu med min text.
Jag håller också på att skriva om en av mina berättelser. Det är utan tvekan min bästa berättelse jag har skrivit hittills och jag tror på att den har potential. Om verkligheten sen säger något annat, det får vi väl se.

IMG_20190622_193308
Min senaste födelsedagspresent! Glaset inkluderat! 😀

Naturligtvis läser jag mycket! Och jag läser fortsättningsvis väldigt brett. För tillfället håller jag på att tugga mig igenom Krig och Fred av Leo Tolstoj. Och vet ni vad? Den är inte så tungläst som alla tycks tro att den är. Om du orkar läsa Sagan om Ringen-trilogin så borde du inte ha några problem med Krig och Fred!
Jag har också den senaste tiden fastnat hårt för stoisk filosofi. Det började när jag läste Marcus Aurelius bok Meditations. Många gånger när jag läste den så tänkte jag helt enkelt ”Ja! Exakt så känner jag!”
Jag har senare youtubat om stoicismen, beställt mera böcker av Seneca och Epictetus. Och jag har funnit att speciellt i dessa corona-tider så finner jag en massa lugn i den stoiska filosofin.
Annars så läser jag det vanliga: Science fiction, fantasy, konstiga klassiker, fakta, pjäser… Jag försöker läsa så brett som möjligt, så jag tänker någon dag läsa en kärleksroman. Poesi har jag halkat efter, men det är för att jag har rätt sent börjat leta efter poeter.

Slutligen så har jag en stor nyhet på gång: Jag håller på att flytta. 🙂
Inkommande vår så kommer jag att flytta till Jakobstad, till min mormors gamla hus. Det ska bli så kul att få äntligen bygga upp mitt eget privata bibliotek, mitt filmotek, kanske ordna med ett litet skrivrum och ha ett eget kök som jag kan hunsa om bäst jag vill!
Jag ser främst fram emot att fixa ett eget privat bibliotek. Jag har rådfrågat min farsa om att bygga egna bokhyllor att inreda vardagsrummet med! Tänk att få sortera alla mina böcker och filmer enligt genre, att ha en sektion för ”klassiker”, en för ”pjäser”, en för ”fantasy”, en för ”fakta” och så vidare!

IMG_20200415_204108 (2)

Det mest tragiska nu är när jag blickar till min vänster, för bokhyllan som en gång var nästan överfull av mina böcker så står nu nästan tom. Vilket jag tycker bara är en sorglig syn. Men å andra sidan så kan jag se fram emot att stå framför min egna bokhylla som är full med mina böcker i framtiden. 🙂

Ja, och en mindre nyhet: Jag har skaffat bil! En gammal skrothop som hade stått i ett garage i två år. Men hey: En mekaniker har tittat på den och har inte hittat några större fel. För första gången i mitt 32-åriga liv så har jag en bil! Så nu måste jag ju köra runt och hälsa på vänner!

Vad annat händer i mitt liv då? För jag är inte klar än:
Jag har börjat föra drömdagbok! Har jag berättat om det tidigare? Det började när jag var inrotad i surrealismen och utforskade det där med ”drömlogik”. Där tipsades det om att man ska sova med en bok och en penna bredvid sin säng. Och när man vaknar på morgonen så ska man skriva ner det man kommer ihåg, oberoende hur luddigt det man minns var. Det har varit fascinerande att läsa igenom vad jag drömde vid olika perioder och försökte komma på vad som var på gång i mitt liv som kan ha bidragit till drömmen i fråga.
Nu på senare tid har jag drömt väldigt många drömmar om att bli förälskad. Har ingen aning om varför jag drömmer just det, kanske det är en slags längtan? Eller så är det en ny utmaning som står vid min dörr som jag ser fram emot men som jag också är lite nervös för? Eller så är det vår i luften och det blir löptid för gamle Johan. 😀

Jag har också börjat föra en vanlig dagbok. Jag har tidigare i mitt liv försökt föra dagbok, men det har alltid misslyckats för att jag inte har något intressant att berätta om min dag. Idag t.ex for jag till fabriken, gjorde mitt stuff där, kom sen hem, försökte ksriva men är för trött. Åt glass med min systerson. Skriver detta.
Men då läste jag ett tips om att skriva dagbok, att också låta tankarna vandra och skriv t.ex om vad glassen med systersonen väcker för tankar hos mig.
Och när jag skriver dagbok på det sättet, att jag inte bara skriver rakt upp och ner vad jag har gjort, så blev det roligare!
Dessutom var det också ett tips jag fick av min mor: Att föra en slags loggbok. Bara så jag kommer ihåg vad jag har gjort och vad jag inte har gjort. Speciellt då jag själv är något tankspridd (ifall ingen av er har märkt det).

Det var väl mitt liv det, vad som händer just nu! Jag längtar tills coronan är över, för jag saknar många vänner. Och nu när jag har en bil skulle det vara roligt att hälsa på dem, och när jag har fått inrett mitt hem skulle jag gärna bjuda hem flera vänner. Men jag får istället sitta hemma och dagdrömma. Min praktikplats går jag fortfarande till, så jag är inte helt ensam heller. Tack gode Gud för de små sakerna i livet eller hur?

En kommentar på “Vad är på gång i mitt liv?

  1. Det där med drömdagbok måste vi diskutera nån gång. Jag brukar också hitta tydliga samband mellan vad som händer i mitt verkliga liv och i mina drömmar. Sen har jag vissa återkommande drömmar med särskilda teman som jag alltid drömmer när jag är stressad. Oftast hissar, hav och båtar.
    Och jag har skrivit dagbok till och från ända sen högstadiet. Det från högstadiet är hysteriskt roligt att läsa nu 😀 Jag har inte skrivit som en loggbok, utan jag har vräkt ur mig mina tankar mest. Det har hjälpt mig att lugna mycket ångest. Fast jag minns att jag vid något skede bestämde att jag inte bara kan föra ”klagodagbok” som jag i ett skede gjorde. Det mådde jag dåligt av. Så jag försökte med allt våld hitta nånting positivt, åtminstone på slutet 😉

    Gilla

Lämna en kommentar